Samochód
Ford Model T powstał w 1908 roku. Jego głównymi konstruktorami
byli: Henry Ford, C. Harold Wills, József Galamb i Jenő Farkas.
Głównym założeniem Henry'ego Forda było stworzenie samochodu dla
przeciętnej amerykańskiej rodziny. Dodatkowo auto miało być tanie, o
prostej budowie, łatwe w naprawie, proste w prowadzeniu, mieć miękkie
zawieszenie i duży prześwit, umożliwiający jazdę po bezdrożach.
Koncepcja okazała się trafiona. 27 września 1908 roku bramy fabryki
Piquette Plant w Detroit opuścił pierwszy egzemplarz Forda T. Datę tę
uznaje się za początek masowej motoryzacji. Ford
T, choć był stosunkowo nowoczesny, nie był najbardziej zaawansowanym
technicznie, ani najdoskonalszym samochodem swoich czasów. Nie
był też pierwszym samochodem wytwarzanym na taśmie montażowej.
Przyczyną jego sukcesu stało się nieustanne dążenie jego twórcy
do doskonałości. Metoda wytwarzania auta, która
zrewolucjonizowała oblicze przemysłu samochodowego, polegała na jego
montażu z gotowych podzespołów na ruchomej taśmie produkcyjnej,
przez dwu- lub trzyosobowy zespół pracowników. Początkowo
wyprodukowanie jednego egzemplarza modelu T zajmowało około 12 godzin.
Dzięki stopniowemu doskonaleniu koncepcji montażu taśmowego czas ten
uległ znacznemu skróceniu. Pod koniec produkcji, w 1927 roku
wyprodukowanie jednego forda zajmowało ok. 90 minut. Dzięki temu
wzrostowi wydajności możliwe było znaczne obniżenie ceny samochodu: z
1000 dolarów w 1908 roku do niecałych 300 dolarów w 1927
roku. To z kolei stało się w dużej mierze przyczyną jego ogromnej
popularności.