Strona Główna Pierwsze auto produkowane seryjnie
Najszybsze auto drogowe
Czym różni się silnik benzynowy od diesla? Najdroższy samochód lat 50 XX wieku

Jak powstał Hummer H1?





Pewnego dnia do firmy produkującej wojskowe samochody Humvee zgłosił się Arnold Schwarzenegger. Był rok 1992, a Szwerzeneggera znali wszyscy, bo zdążył już zagrać Conana i Terminatora. Aktor zapytał, czy byłaby możliwość wyprodukowania specjalnie dla niego cywilnej wersji Humvee. Podobnie jak ludzie na całym świecie, po raz pierwszy zobaczył ten samochód w trakcie wojny w Iraku, bo Amerykanie używali go podczas operacji Pustynna Burza. Telewizje z całego świata relacjonowały wydarzenia z Iraku i na wielu zdjęciach i filmach widać było żołnierzy poruszających się w tych charakterystycznych pojazdach. Tak naprawdę wojsko amerykańskie korzystało z Humvee już od 1985 roku. Musiał on spełniać kilka ważnych warunków: Być wodoszczelny, mieć napęd na cztery koła, móc poruszać się nawet w bardzo trudnym terenie i mieć możliwość zainstalowania działa lub ciężkiego karabinu. Firma AM General Corporation zgodziła się na przygotowanie dla słynnego aktora wersji cywilnej. Oczywiście, znacznie różniła się ona od modelu wojskowego. Hummer H1, bo tak ją nazwano, miał skórzane siedzenia, klimatyzację, radio satelitarne, podłokietniki i zagłówki. Wyglądał imponująco, ważył ponad 3,5 tony, a do tego był dość luksusowy. W Europie uważano go za samochód ciężarowy. Amerykanom tak bardzo spodobał się pomysł Schwarzeneggera, że producenta zalała fala zamówień. Pierwsze egzemplarze sprzedano prosto z fabryki. Później w USA powstało około 50 salonów oferujących te potężne auta. Każdy salon był zobowiązany do zorganizowania cztery razy w roku pokazów w terenie dla zainteresowanych klientów.
Hummer mógł przejechać przez wodę nawet zanurzony do wysokości 76 centymetrów. Radził sobie w 90- centymetrowych zaspach śnieżnych, a także w błocie i na piasku. Zainteresowanie okazało się tak duże, że z czasem powstały kolejne wersje - H2 i H3. Miała też powstać H4, ale produkcja stała się nieopłacalna. Ze względu na ogromne rozmiary i wagę Hummerem bardzo trudno jeździło się po mieście, był też powolny. Do 100 km/h rozpędzał się ponad 20 sekund. Dopiero pod sam koniec produkcji zamontowano w nim silnik, który na sprint do "setki" potrzebował 13 sekund. Zainteresowanie tym pojazdem było już jednak niewielkie. Choć dziś nie da się kupić nowego Hummera, można zamówić osobno zestaw, z którego składa się nadwozie i domontować silnik oraz skrzynię biegów.


humvee          hummer
Wojskowy Humvee                                                                                                                          Cywilny Hummer H1